—
Geloof het of niet, maar copywriting en daten hebben meer gemeen dan je denkt. Denk eens terug aan jouw eerste date. Los van de zenuwen en vragen zoals ‘wat doe je in het leven’ wilde je eigenlijk maar één ding weten: is er een klik? Bij copywriting is het net zo. Ook hier draait het om connectie, om een klik met de doelgroep om een duurzame relatie op te bouwen.
Copywriting is meer dan wat woorden op papier zetten. Het is begrijpen wat jouw (potentiële) klanten drijft, waar en wanneer je emotionele triggers kan inzetten om hen voor je te winnen, en vooral ... het is een overtuigend verhaal brengen waaraan ze niet kunnen weerstaan.
Niets is zo belangrijk als de eerste indruk. Wanneer iemand je website bezoekt, beslist hij al binnen enkele seconden of hij meer wil weten over jouw bedrijf, product of service. Gebruik dus een aantrekkelijke homepage en een goede openingszin om de aandacht van jouw potentiële klant te trekken. Maar overweldig hem niet, geef niet meteen te veel prijs, maar prikkel z’n nieuwsgierigheid zodat hij verder scrollt.
De aandacht trekken is een ding, die vasthouden een ander. Dit kan alleen maar door je doelgroep door en door te kennen. Wat zijn hun interesses? Hun wensen? Of uitdagingen? Hoe beter je jouw potentiële klant kent, hoe beter je jouw boodschap kan afstemmen op wat hem écht raakt. Vertel dus niet te veel over jezelf, maar laat zien dat je hem begrijpt door in te spelen op zijn noden.
In tegenstelling tot daten, kan je bij copywriting je kansen tot een - letterlijke of figuurlijke - klik makkelijk vergroten. Hoe? Door de lezer betrokken te houden met boeiende en relevante inhoud. Gebruik storytelling om je merk menselijker te maken, kies de stijl en tone of voice op basis van specifieke persona’s, en focus op de emotionele voordelen van jouw merk voor de gebruiker. Kan je de bezoeker overtuigen?
Komt er nog een volgend afspraakje? Het is altijd fijn om te weten waar je aan toe bent, ook voor jouw bezoeker. Gebruik duidelijke en overtuigende call-to-actions om hem een duwtje in de rug te geven, en zet de juiste woorden in om hem naar een concrete actie te leiden: een aankoop doen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of een contactformulier invullen. Je moet heel duidelijk maken wat de volgende stap is, wat je van je bezoeker verwacht en waarom jouw product of service de moeite waard is.
Dit is misschien wel de moeilijkste stap. Net zoals in elke relatie moet je blijven investeren om een sterke band te behouden. Zorg ervoor dat je regelmatig waardevolle en relevante content brengt die aansluit bij de interesses van je klant. Denk aan gepersonaliseerde e-mails, inspirerende blogposts of exclusieve aanbiedingen. Luister ook naar z’n feedback, blijf je boodschap verfijnen en speel snel in op veranderingen. Zo creëer je niet alleen loyaliteit, maar moedig je jouw klant ook aan om steeds opnieuw voor jou te kiezen.